Послідовне з'єднання провідників 2

Мета. Познайомити учнів з послідовним з’єднанням провідників і закономірностями, що  існують в колі з послідовним з’єднанням провідників, навчити їх розраховувати електричні кола за законами послідовного з’єднання провідників; виховувати прагнення до самостійного вирішення поставлених завдань, охайність при записах на дошці та зошитах;                                        розвивати логічне мислення учнів, вміння аналізувати явища, розвивати інтерес до вивчення фізики.
Тип уроку. Комбінований урок.
Обладнання: комплект мультмедіа, джерело струму, резистор, лампочка на підставці, 3 амперметри, вольтметр, зєднувальні провідники.

                            Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
     1. а)  Яку напругу потрібно прикласти до опору в 1000Ом, щоб одержати у ньому струм  8 мА?
         б)  Що таке електричний струм?

2.  а) Чому дорівнює опір 200м мідного дроту перерізом 2 мм ²?
     б)  Які є дії електричного струму ?

3 а) Визначте силу струму. Який проходить по залізному дроту довжиною 100м і перерізом 0.5 мм ², при напрузі 68 В.

          б)  Які умови існування електричного струму ?

4.     Творче завдання. Розповісти про живі істоти, які проявляють
    електричні властивості

ІІІ. Самостійна робота ( 5 – 7 хв. )
        Середній рівень

1.     Напруга в мережі 220В. Визначте силу струму в спіралі електроплитки, що має     опір 44 Ом.

2.     Визначити опір електричної лампи, сила струму в якій 0,5 А, за напруги 120В

Достатній рівень.

1.     Опір алюмінієвого дроту довжиною 0,9 км і перерізом 10 мм ² дорівнює 2,5 Ом. 
Визначте його питомий опір.
   
2.     Якого перерізу взято мідний дріт, якщо при довжині 1 км його опір дорівнює   1,1 Ом? Питомий опір міді дорівнює 0,017 Ом мм ²/м.

Високий рівень.

1.     По мідному провіднику з поперечним перерізом 3,5 мм ² і довжиною 14,2м йде струм силою 2,25 А. Визначте напругу на кінцях цього провідника. Питомий опір міді 0,017 Ом мм ²/м.

2.     Визначити силу струму, що проходить по сталевому проводу довжиною 100м і поперечним перерізом 0,5мм² за напруги 68В. Питомий опір сталі 0,15 Ом мм ²/м

ІV. Активізація знань ( Фронтальне опитування)
1.     Що таке електричний струм?
2.     Які характеристики електричного струму ви знаєте?
3.     Що таке сила струму?
4.     Що таке напруга?
5.     Що характеризує електричний опір?
6.     Від чого залежить опір провідника?
7.     Як формулюється закон Ома?
8.     З яких елементів складається електричне коло?
9.     Як напрямлений струм у колі?
10.                       Яким приладом вимірюють силу струму?
11.                       Яким приладом вимірюють напругу?

V. Вивчення  нового матеріалу
1.     Послідовне зєднання провідників
На демонстраційному столі складено електричне коло за схемою, що накреслена на дошці. Таке електричне коло ви складали під час виконання першої лабораторної роботи. У даному колі до джерела підєднано резистор і електрична лампочка опорами R1 і R2.   
     Якщо елементи кола розташовані послідовно один за одним, тобто не має розгалужень, то таке зєднання провідників називають послідовним.


2. Закономірності  в колі з послідовним зєднанням провідників  
Чому ж дорівнюватиме сила струму, напруга і опір при послідовному з’єднанні?
    Ви вже використовували послідовне зєднання провідників, коли вимірювали силу струму за допомогою амперметра ( лабораторна робота №2). Який висновок ви можете зробити?
-         загальна сила струму в колі та сила струму в кожному провіднику однакова:
     
   І = І = І
А тепер виміряємо напругу на резисторі, лампочці і на резисторі і лампочці разом. Які висновки можна зробити?

-    загальна напруга дорівнює сумі напруг на кожному провіднику:
                   U = U + U
Чому ж дорівнює загальний опір?

-   загальний опір дорівнює сумі опорів окремих провідників:
                   R = R + R
Аналізуючи останню формулу можна зробити висновок, що загальний опір при послідовному зєднанні, більший за опір кожного з цих провідників.
Якщо послідовно з’єднані n однакових провідників, то R = n R, де n – кількість провідників.

3. Застосування послідовного зєднання провідників

      Основним недоліком послідовного зєднання є те, що коли виходить з ладу один елемент зєднання, вимикаються й інші. Так, наприклад, якщо перегорить одна з ламп ялинкової гірлянди, то згаснуть й інші.
      Зазначений недолік може обернутися й перевагою. Уявіть собі, що якесь коло потрібно захистити від перевантаження: при збільшенні сили струму коло автоматично вимикається. Як це зробити? Використати запобіжник.

VІ. Закріплення знань та умінь
1. Яке зєднання провідників називають послідовним?
2. Які закони послідовного зєднання провідників?
3. Що станеться, якщо в гірлянді перегорить одна лампочка?
4. Як з’єднані гальванічні елементи у батареї ліхтарика?
Розвяжіть задачу.
1. Резистори з опорами 60 Ом і 15 Ом зєднані послідовно. Визначити загальний опір?
    ( 75 Ом)      
2.     Загальний опір двох ламп і реостата, зєднаних послідовно, дорівнює 65 Ом. Визначте опір реостата, якщо опір кожної лампи становить 15 Ом.
 ( 35 Ом)
3.     Користуючись схемою, визначте силу струму в провіднику
          

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати §13, розвязати вправу 13 № 2, 4
                                         Виконати експериментальне завдання с. 76  












Роменська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5
Роменської міської ради Сумської області






Відкритий урок з фізики


Послідовне з’єднання провідників




                                                  Учитель
                                                            Бараннік Н.О.



м.Ромни, 2015










Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Великдень

Узагальнюючий урок з теми ,, Робота і енергія”